Jøra Bygg AS har skreddersydd hyttedrømmer i mer enn 50 år. I 2017 solgte de 22 hytter bare på Skeikampen, og trenden ser ut til å fortsette.

  • Dette viser en veldig bra utvikling for oss i Jøra Bygg, forteller salgs- og markedssjef Anne-Line Østensen. Akkurat nå ser det ikke ut som det er noe tak, det er bare å kjøre på. Skal vi være med i konkurransen, håper jeg det satses på utvikling av flere hyttetomter.

Mer helhet og mindre kontraster

Vi har satt oss inn på møterommet hos Jøra Bygg i Follebu. Østensen serverer kaffe mens hun beklager at hun har glemt avtalen vår i mylderet av møter og telefoner. Men hun ror seg fort inn da vi begynner å prate om hyttesalg og trender innen interiør.

  • Dempet sort! Det er en av de mest brukte fargene akkurat nå bl. a på vinduer og dører, og nyansene går gjerne mot fjellets egne lune farger, som brunt og grått. Det skal nødvendigvis ikke være hvite karmer og himlinger lenger, men mer helhet og mindre kontraster som rett og slett er godt for øyet.


Østensen ivrer etter å fortelle og vise forskjellige fargenyanser og løsninger. Hun gestikulerer, prater og ler. Det er ingen tvil om at hun er lidenskapelig opptatt av jobben sin – å skreddersy din hyttedrøm.

Jøra bygg2017 et knallår

Men salgs- og markedssjefen kan mer enn interiør. Hun kan å selge hytter!

  • Uka etter at jeg begynte her for ett år siden stod jeg i snøstorm i Skei Fjellgrend med en potensiell kunde. Vi såg ingenting, det snoga vannrett og alt var kvitt, mein é peikte mot Skeikampen og sa ”Der ser du Skeikampen i all sin prakt når det er klart, du fær itte bære utsikt! Dagen etter signerte kunden kontrakt og salget var i boks. Østensen slår ut med armene og ler. Slik er det på fjellet!


I fjor solgte Jøra Bygg 17 hytter i Skei Fjellgrend som har byggeklausul med Jøra Bygg og Boligpartner. I tillegg til Skei Fjellgrend solgte bedriften fem hytter på andre tomteområder på Skei.  Jøra Bygg er en av sju hytteleverandører som samarbeider med Skeikampen Eiendom.

 

Få trusler i markedet

Men hva med alle leilighetene som nå bygges på Skei, tror du det kan være en evt. trussel mot hyttemarkedet?

  • Nei, det tror jeg ikke. Det er ulike behov. Og det er mange som vi har solgt til på Skei som har begynt med campingvognlivet, så ble det leilighet og til slutt kjøper de hytte. Og så kommer gjerne venner av disse folka, og de blir nye potensielle kunder. Men det som kan begrense utviklingen er selvsagt trangere økonomi blant folk. Jeg har jobbet i bransjen siden 2010 og har foreløpig ikke opplevd noen negativ tendens.


Østensen innrømmer at de opplevde en svak stagnering da det kokte som mest rundt Thon, men det stabiliserte seg raskt når folk fikk vite hva som skulle skje og da lettet det igjen. – Når du skal realisere din hyttedrøm og investere flere millioner vil man være trygg på at det er i et riktig område og investere i. Det var en liten periode med usikkerhet, stengte hoteller og negativ omtale. Men heldigvis så roet det seg, løsninger kom og positiviteten kom tilbake. Og det fortjener Skeikampen.

 

Skeikampen har betydd alt

  • Nå er vi totalt 40 ansatte inkludert snekkere, administrasjon og hele pakka. Og jeg må si at Skeikampen har betydd veldig mye for Jøra Bygg. Vi har så klart mange vesentlige fordeler som for eksempel snøsikkerhet og perfekte løyper, et sykkelparadis om sommeren, gode kommunikasjonsforhold og relativt kort avstand til Osloområdet. Og den nye skiarenaen vil være enda en positiv faktor.


Men det viktigste er at Skeikampen har fått et veldig godt rykte, det er et kjempekoselig sted å være for alle generasjoner. Det er store tomter og store friarealer. Samtidig følger Skeikampen med i tida og ser trendene som kommer. Det må også tilrettelegges for mindre tomter og mindre hytter, dvs. flere varianter som tiltrekkes flere kundegrupper.

Men kan det bli for mange hytter? For mye trøkk på et lite sted?

  • Det er selvfølgelig en begrensning, men hvis det fremover blir regulert til konsentrerte områder med store friområder imellom, håper og tror jeg det vil være en riktig utvikling, mener Østensen.

Hvordan markedsføres Jøra Bygg på den beste måten?

Østensen kaster det lange svarte håret bakover, lener seg fremover og er klinkende klar:

  • Jeg sier til alle mine kunder at de kan oppsøke hvilken som helst hyttenabo som har Jøra Hytta og høre hvor godt fornøyd de er. Spesielt snekkere og byggeledere gjør en vanvittig bra jobb og gjør kundene svært fornøyd og trygge gjennom prosessen, i tillegg til at vi er veldig gode på oppfølging, service, hyttevalg og mer til. Akkurat det! er den beste markedsføringen jeg benytter, og den er jeg stolt av å kunne bruke, sier Østensen, lener seg tilbake og nikker fornøyd.

Fakta om Jøra Bygg

  • markedsfører, selger og bygger Jøra hytta. 
  • utvikler og selger hyttetomter på flere steder i Sør-Gudbrandsdalen.
  • legger opp til stor fleksibilitet i sin hytteproduksjon, og sammen med sine arkitekter kan de skreddersy din drømmehytte.
  • har eksistert i dagens form siden 1988, men er en videreføring av firmaet som etablerte Gausdalhytta tidlig på 1960-tallet.


Åse Kari Gravråk
Frilansjournalist
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
www.skrivetanken.no